Renault Scenic Iconic 2024 Studie Bagfra

Det siger anmelderne om
Renault Scenic Electric

BILGUIDEN - Vi elsker biler

Test og anmeldelse af
Renault Scenic E-Tech Electric

VIDEO: Hans Sandal gennemgår og prøvekører Renault Scenic Electric

Renault Scenic blev kåret til Årets Bil i Europa 2024 og står nu i vores bilhuse – klar til prøveture. Hans har både været ude at køre i bilen og gennemgår den herunder i en liveudsendelse, hvor vi også svarer på spørgsmål fra seerne.

Renault Scenic har eksisteret siden 1996 og har altid været kendt som en vaskeægte familiebil – tidligere også i en større version med syv sæder.

Den nyeste generation af Scenic er dog noget helt andet. Her er der tale om en moderne SUV på knap 4,5 meter, og den fås udelukkende med fem sæder. Til gengæld giver den elektriske platform maksimal udnyttelse af pladsen, så alle passagerer har god benplads.

Scenic må trække op til 1.100 kg, men dens helt store styrke er rækkevidden: Op til 625 km med 87 kWh-batteriet og op til 420 km med 60 kWh-versionen. Begge kan lades med op til 22 kW AC og hurtigladning via DC.

LIVE: Vi har gennemgået alt om den nye Renault i Scenic i en liveudsendelse, hvor vi også svarer på spørgsmål fra seerne. 

Effektiv drivlinje og hurtig opladning

Renault Scenic E-Tech Electric leverer både rækkevidde og ydeevne. Vælger du modellen med 60 kWh-batteri, får du 170 hk og op til 420 km på en opladning (WLTP). Forbruget er opgivet til 14,1 kWh/100 km. Løsningen passer perfekt til dem, der primært kører kortere distancer, og du får op til 22 kW ved AC-ladning og 130 kW ved DC-lynladning.

Foretrækker du længere rækkevidde og ekstra kraft, er det 87 kWh-versionen, du skal gå efter. Her øges effekten til 220 hk, og rækkevidden når op på imponerende 625 km (WLTP), med et forbrug på 14,6 kWh/100 km. AC-ladning er stadig 22 kW, mens hurtigladning klares med op til 150 kW.

En væsentlig del af Scenics effektivitet skyldes lav egenvægt: kun 1.750 kg med 60 kWh-batteri og 1.842 kg med det store. Det gør Scenic til en let og adræt elbil i sin klasse – trods dens rummelige SUV-format.

Bilguiden Scenic Electric Bagagerum

Der er masser af plads på bagsæderne i Renault Scenic. Foto: Bilguiden

Lav vægt og god plads til både passagerer og bagage

Med en længde på 4.470 mm er Renault Scenic E-Tech Electric hele 27 cm længere end Megane Electric – og den ekstra plads mærkes især på bagsædet. Her er der rigeligt med benplads, selv til høje passagerer. Samtidig er Scenic 1.860 mm bred og 1.570 mm høj, hvilket giver en mere opret siddeposition, bedre overblik og komfort som en ægte SUV.

Bagagerummet byder på 545 liter med sæderne oppe – og hele 1.670 liter, når bagsæderne lægges ned. Det gør Scenic velegnet til både familieture, indkøb og ferier.

Skal du have noget med på krogen, kan Scenic trække op til 1.100 kg, hvilket rækker fint til fx trailer eller cykelholder med elcykler. Alt i alt en rummelig og praktisk elbil – uden at det går ud over effektiviteten.

ANMELDELSER

Det skriver andre bilanmeldere

Er du i tvivl om Renault Scenic Electric er den rigtige for dig? Vi har samlet anmeldelser af bilen her.

 

  • "Er man faldet for Renaults elbiler, er det Scenic, man skal gå efter. Den byder på glimrende pladsforhold, og så har den samtidig alle de gode detaljer fra Megane."
    Der gives ikke score
  • "Skarp pris, lavt forbrug, god plads og et fængende design. Den nye elektriske Renault Scenic E-Tech har alt hvad der skal til for at blive den næste landeplage."
    Der gives ikke score
  • "Lave priser, lavt forbrug, god plads og smarte detaljer – kort sagt tjekker den nye Renault Scenic E-Tech Electric nærmest samtlige bokse for en moderne og praktisk elbil til hele familien."
    Der gives ikke score

Brugt Renault? Find den her

Renault
Se alle vores brugte biler
Alle brugte biler