
Historien om Dahl Pedersen A/S
Dahl Pedersen A/S er autoriseret forhandler af Volvo, Renault og Dacia med afdelinger i Skive, Viborg og Holstebro. Virksomheden blev grundlagt i 1928 af Kristian Dahl Pedersen som et autoværksted i Skive. I 1934 blev han Citroën-forhandler, og efter hans død i 1946 overtog sønnen Svend ledelsen.
I 1953 blev Svend underforhandler af Volvo og skiftede i 1956 Citroën ud med en fuld Volvo-forhandling – både person- og lastbiler i Skive og omegn. I 1963 flyttede virksomheden til Viborgvej og opførte senere et lastvognscenter på Sverrigsvej.
I 1982 overtog Dahl Pedersen også Renault-forhandlingen, da Volvo Danmark blev importør af Renault og ønskede at styrke deres forhandlernet.

Efter at have afsluttet sin revisoruddannelse og HA-eksamen trådte Jørgen Dahl Pedersen ind i familievirksomheden i 1986 og blev direktør året efter som tredje generation i ledelsen. I 1989 overtog Dahl Pedersen A/S forhandlingen af Volvo og Renault i Nykøbing Mors, inklusive lastvognsafdelingen, som blev solgt fra året efter for at fokusere på personbiler.
I 1996 blev Volvo og Renault-forhandlingen i Viborg overtaget, og i 2001 fulgte Holstebro-afdelingen. Dermed dækkede virksomheden hele Nordvestjylland: Skive, Viborg og Holstebro.
I 2011 stod et nyt bilhus klar på Lundvej i Viborg, og i 2013 blev Dahl Pedersen forhandler af Dacia. To år senere blev Viborg certificeret som Renault Pro+ Expert for erhvervskunder. I 2017 indviedes et nyt bilhus på Nybovej i Holstebro, da de gamle rammer var blevet for små.
I 2025 blev Dahl Pedersen A/S opkøbt Nielsen Car Group. I dag indgår Dahl Pedersen som en del af koncernen, der også dækker over virksomhederne Bjarne Nielsen, Bilernes Hus, Motorpoint og Leasing DK.

Kundetilfredshed i fokus
Hos Dahl Pedersen A/S er kundetilfredshed det vigtigste fokus – det er grundlaget for, at kunder vender tilbage og anbefaler os til andre. Den tilgang har gennem årene sikret os en plads blandt de bedst vurderede Volvo og Renault-forhandlere i Danmark.
Vi er stolte af at være blevet kåret som Årets Renault forhandler flere gange (2012, 2014, 2016, 2018 og 2020) og Årets Renault værksted i både 2011 og 2013. I nyere tid er vi også blevet Årets Dacia forhandler 2022, Årets Volvo forhandler 2025 og Årets Volvo SELEKT forhandler 2025. Derudover har vi opnået topplaceringer i Volvos kundetilfredshedsmålinger i både salg og værksted i 2024 og 2025.

Virksomhedskulturen
I forbindelse med fejring af firmaets 90 års fødselsdag d. 2. december 2018, forærede medarbejderne en skulptur til ejerne. Skulpturen hedder ’Flammen’, og den symboliserer firmakulturen.
Hvad er ’Dahl Pedersen Flammen’
- ’Dahl Pedersen Flammen’ lyser op og viser vejen frem
- ’Dahl Pedersen Flammen’ inspirerer med sin ildhu
- ’Dahl Pedersen Flammen’ brænder for sin sag
- ’Dahl Pedersen Flammen’ varmer folk med sit nærvær
- ’Dahl Pedersen Flammen’ tænder en gnist i sine medarbejdere
Men vigtigst af alt, så kan ’Dahl Pedersen Flammen’ ikke slukkes!
Trivsel og personale
Vi lægger stor vægt på, at vore medarbejdere trives på arbejdspladsen. For at sikre dette, tilbyder vi en række personalegoder, f.eks.
- Pension i.h.t. overenskomst med Dansk Industri til alle medarbejdere
- Fast månedligt tilskud til personaleforeningen
- Herudover tilskud til julefrokost arrangeret af personaleforening
- Julegaver til alle og gaver ved medarbejderes mærkedage
- Vi stiller telt op og betaler tilmelding samt mad og drikke til fælles aktiviteter som f.eks. Skive Løbet o.lign
- Firmature /-arrangementer med forskellige temaer og mål, både fagligt og socialt, for virksomhedens ansatte
Miljø
Hensyn til miljøet er også en kerneværdi for Dahl Pedersen. Vi forpligter os til:
- at overholde gældende miljøregler
- at forebygge forurening af det omgivende miljø
- at medvirke til en effektiv udnyttelse af ressourcerne
- at skabe løbende forbedringer af vores miljøpåvirkning
- at integrere og behandle arbejdsmiljø på lige fod med den øvrige miljøpolitik
Således er det vores mål at opnå konkurrencemæssige fordele samtidig med, at vi bidrager til en bæredygtig udvikling.
CSR og sponsorater
Dahl Pedersen A/S fører en aktiv CSR og sponsorstrategi, som primært kommer til udtryk i form af en række sponsorater i lokalsamfundet inden for kultur og i særdeleshed sportens verden.
Vi ønsker dermed at bidrage til, at lokalsamfundet har et rigt udbud af kultur og sportsaktiviteter til gavn for borgerne og samfundsudviklingen.
Vores mission
Dahl Pedersen hjælper kunderne til de bedste individuelle og miljøvenlige mobilitetsløsninger.
- Vi hjælper med at træffe det rigtige valg for hver enkelt kunde.
- Vi tilbyder individuelle og miljøvenlige mobilitetsløsninger, og vi arbejder kontinuerligt på at skabe en mere miljøvenlig produktion.
- Vi tænker i hele mobilitetsløsninger ikke kun i kortsigtet salg eller reparation
Vores Vision
Vi vil være den foretrukne regionale udbyder af mobilitet og den foretrukne arbejdsgiver inden for mobilitet. Det vil vi opnå ved at:
- Have fokus på bæredygtighed, etik og moral
- Have fokus på kundens ønsker og behov
- Have fokus på medarbejdernes udvikling og trivsel
Hvor tæt er vi på vores vision?
Det måler vi dels på omsætning og markedsandele, kundeloyalitet og Trustpilot samt på medarbejderomsætning
Vores værdier
Værdierne er vore daglige leveregler. Værdierne skal understøtte og gennemsyre alt det, vi gør. De skal virke som en styringsramme, der hjælper medarbejderne til i det daglige at behandle kunder og kolleger med respekt, tænke selvstændigt og træffe de rigtige beslutninger.
Ærlighed
Vi vil fremstå som en hæderlig og ærlig virksomhed og dermed gøre os fortjent til kundernes og medarbejdernes tillid. Vi vil kunne se vore kunder, kolleger, leverandører og myndigheder i øjnene. Vi vil være stolte af at arbejde hos Dahl Pedersen.
Trivsel
Dahl Pedersen skal være et godt sted at arbejde, hvor medarbejderne er motiverede og trygge. Vi skal være mod hinanden, som vi ønsker, andre skal være mod os.
Fremdrift
Vi skal være visionære og have fingeren på pulsen. Vi vil være en virksomhed i vækst og udnytte de muligheder, som byder sig. Vi skal have mod til forandring og udvise initiativ.
Kvalitet
Vi stræber efter kvalitet og efter at gøre det rigtigt første gang. Begår vi fejl, indrømmer vi dem og forsøger at lære af dem.