Volvo XC40 Recharge Opladning

Hvilke muligheder har du

Alt om de forskellige ladeløsninger til elbilen

Overvejer du elbil, eller har du lige fået én, kan opladning virke som en jungle. Vi guider dig igennem det hele – uanset hvor du er i processen.

Har du spørgsmål, er vi altid klar til at hjælpe.

Kontakt os

Ladeløsninger til elbiler

- Vil du lade med abonnement eller betale efter forbrug?

Overvejer du elbil – eller har du allerede købt én? Så har du sikkert også tænkt over, hvordan opladning fungerer, og hvilken ladeløsning der passer bedst til dig.

Mange tror, at opladning er besværligt, men i virkeligheden bliver det hurtigt en naturlig del af hverdagen – især hvis du har mulighed for at lade op derhjemme. Så er bilen altid klar, når du skal bruge den. Du slipper for at planlægge ekstra stop ved tankstationen – det kræver blot, at du sætter ladekablet i, når du parkerer.

Det bliver faktisk ikke nemmere at have bil.

Vi hjælper dig gerne med at finde den rette bil og ladeløsning. 

Kontakt os

 

Hvilke muligheder har jeg for at lade elbilen?

Grundlæggende findes der to måder at oplade elbilen på: Hjemmeladning og opladning ved offentlige ladestandere.

Opladning derhjemme
Hvis du har mulighed for at få en ladeboks derhjemme, er det klart den mest bekvemme løsning. Her kan du lade bilen, når det passer dig – og evt. planlæge opladning til om natten. Så er bilen altid klar næste morgen. Det erstatter hverdagsstop ved tankstationen og gør det hele meget nemmere.

Opladning ude
Offentlige ladestandere bruges typisk af dem, der ikke kan lade hjemme, eller når du er på farten. Her finder du både hurtigladere og lynladere – forskellen ligger i, hvor hurtigt du får strøm på bilen. Lynladning går hurtigst og er oplagt til længere ture eller til dig der har travlt. Du kan også bruge almindelige 11 eller 22 kW-ladere ved mange offentlige standere.

Clever 2025 Ny Boks Paa Vaeg 3

Opladning derhjemme

Når du lader derhjemme, sker det typisk med en ladeeffekt på 11 kW – nogle ladere kan dog yde op til 22 kW.

Denne type lader kaldes en normallader, og den bruges både privat og på mange offentlige ladestandere.

En fuld opladning tager som regel 6-7 timer, afhængigt af bilens batteristørrelse og ladeeffekt.

Clever Hurtiglader

Hurtiglader

Såkaldte hurtigladere har en effekt på 23-99 kW og findes ofte ved indkøbscentre og større parkeringspladser.


De er ideelle, når du har lidt ekstra tid og ikke har brug for lynladning. Så kan du købe ind til aftensmaden mens du lader.

En opladning tager typisk omkring en time, afhængigt af bil og kapacitet.

Clever Lynlader

Lynlader

Lynladere yder over 100 kW og er placeret ved f.eks. rastepladser og tankstationer, hvor tid er afgørende.


De er skabt til dig, der skal hurtigt videre, og som måske har et møde de skal nå.


En opladning tager typisk under 30 minutter, afhængigt af bilen.

Har jeg brug for en ladeboks?

Du har som sådan ikke brug for en ladeboks, men hvis du har mulighed for det, vil vi til enhver tid anbefale det. Har du ikke det, bruger du bare det offentlige ladenet.

Mormorladeren – også kaldet nødladeren – kender du måske fra plug-in hybrider, men den følger som regel ikke med til elbiler. Den kan tilkøbes, men den lader kun med 2,3 kW og er derfor meget langsom. Sikkerhedsstyrelsen fraråder endda at bruge den til daglig opladning.

Med et 87 kWh batteri – som i en Renault Scenic E-Tech – tager det op mod 38 timer at lade op med en mormorlader. Med en ladeboks derhjemme, der lader med 11 kW, klares samme opladning på cirka 8 timer.

Vi anbefaler derfor, at du altid får installeret en ladeboks derhjemme, hvis du har mulighed for det!

 

Hvad betyder det? AC-ladning og DC-ladning

Hvad er forskellen på AC-ladning og DC-ladning?

AC-ladning bruges typisk derhjemme eller ved offentlige normalladere med op til 22 kW.

DC-ladning er hurtig- eller lynladning og foregår ved offentlige ladestandere med højere ladeeffekt.

Mere om AC-ladning

AC-ladning bruger vekselstrøm – den type strøm, du har i stikkontakten derhjemme.

AC står for Alternating Current, og fordi elbilens batteri skal bruge jævnstrøm (DC), omdanner en bilens indbyggede transformer strømmen under opladning.

De fleste elbiler har en AC-transformer, der kan håndtere op til 11 kW, mens enkelte modeller understøtter op til 22 kW.

AC-ladning er den billigste måde at oplade på, men det tager længere tid sammenlignet med DC-ladning.

Mere om DC-ladning

DC-ladning bruger jævnstrøm, som kan sendes direkte ind i elbilens batteri – uden omformning. Derfor er der ikke behov for en transformer i bilen, og ladestanderen kan levere en højere effekt.

DC står for Direct Current, og det gør det muligt at lade bilen væsentligt hurtigere end med AC-strøm.

Det er dog også en dyrere løsning. Ifølge Clever bruger én lynladestander lige så meget strøm som 50 parcelhuse.

Sådan anskaffer du dig en ladeboks

Norlys Ladestander

Leje af ladeboks

Du kan vælge at leje ladeboksen og betale en månedlig lejeudgift, som typisk også indeholder et service- og refusionsabonnement. Hos Dahl Pedersen samarbejder vi med bl.a. Norlys, som tilbyder denne løsning.

Det er den billigste måde at få en ladeboks, men du binder dig til en månedlig udgift, og ofte også til el-leverandøren.

Læs om Norlys ladeløsning

Leje af ladeboks er nemt og billigt

Vil du have en nem og billig løsning, er det oplagt at leje ladeboksen. Det er den billigste måde at komme i gang på, og det tager ofte flere år, før det samlet set bliver dyrere end at købe. Mange udbydere giver dig også mulighed for at købe boksen fri senere, hvis du ønsker at eje den.

Ved leje betaler du en mindre startomkostning samt en fast månedlig leje. Den månedlige pris dækker typisk både service og et refusionsabonnement, så du får elafgiften tilbage – medmindre du allerede får refusion via solceller eller varmepumpe.

En ulempe kan være, at du er bundet til udbyderen. Men i praksis gør det sjældent en forskel, da det ofte er elselskaber som Norlys – som i forvejen leverer din strøm.

Læs om Norlys ladeløsning

Clever 2025 Ny Boks Paa Vaeg 3

Ladeboks og ladeløsning på abonnement

Hos Clever kan du få en ladeboks gennem et abonnement, hvor både boksen og strøm til opladning er inkluderet i den faste månedlige pris.

Det er teknisk set en lejeaftale, da du ikke ejer ladeboksen, men du får samtidig strøm til bilen inkluderet i prisen - både derhjemme og på Clevers offentlige ladenetværk.

For mange er Clever en praktisk løsning, fordi du kender dine ladeomkostninger på forhånd hver måned.

Læs om Clever ladeløsning

Abonnement giver fuldt overblik over biløkonomien

Med en abonnementsløsning, hvor både ladeboks og strøm er inkluderet, får du fuldt overblik over dine udgifter til elbilen. Det er netop det, Clever tilbyder.

Du betaler for opsætning af ladeboksen, hvorefter et fast månedligt abonnement dækker strøm, service, refusion og leje af boksen. Der kan dog komme et energitillæg, hvis den gennemsnitlige elpris overstiger 0,89 kr./kWh (inkl. moms) for en måned. Hvis du privatleaser din nye elbil hos Dahl Pedersen får du gratis installation af ladeboksen.

Hos Clever lader du både hjemme og på Danmarks største ladenetværk – alt sammen til samme pris. Det giver fleksibilitet i hverdagen og gør det let at eje en elbil.

Du kan lade ubegrænset til en fast pris – og det skaber ro og tryghed i bilbudgettet.

Mere om Clever ladeløsning

Zapp Ladeboks

Køb af ladeboks

Du kan vælge selv at købe en ladeboks og få den installeret – fx fra Zapp, Easee, Zaptec eller en udbyder, der også tilbyder lejeordninger. Køber du boksen gennem en udbyder, er installation ofte med i prisen.

Det er den dyreste måde at få ladeboks derhjemme, men til gengæld har du fuld kontrol og frit valg af elleverandør.

Mange vælger et refusionsabonnement, så elafgiften kan blive tilbagebetalt. Det er en fordel, medmindre du allerede modtager refusion – fx hvis du har solceller eller varmepumpe.

Hvis du køber en ladeboks får du frihed og fuld råderet

Der er flere gode grunde til at købe en ladeboks. Du ønsker måske at eje boksen og kunne tage den med, hvis du flytter. Du vil undgå løbende udgifter til leje eller abonnement, og du modtager måske allerede elafgiftsrefusion via solceller eller varmepumpe – og har derfor ikke brug for et refusionsabonnement.

Det er især i de situationer, et køb giver mening. Ulempen er prisen. At købe ladeboksen og få den installeret er ofte dyrere end at leje den, og der kan gå flere år, før det økonomisk kan betale sig.

Til gengæld har et køb også fordele: Du slipper for faste månedlige udgifter, har frit valg af elleverandør og kan tage boksen med, hvis du flytter. Du vælger selv, om du vil tilknytte et refusionsabonnement.

Et refusionsabonnement giver næsten altid mening for elbilejere – medmindre du allerede får elafgiften refunderet.

Hvad skal du vide om ladebokse?

Installation af ladeboks

Det er en autoriseret elinstallatør, der skal stå for installationen af din ladeboks. Køber du selv boksen, kan du kontakte en elektriker og få et tilbud på arbejdet. Lejer du boksen – eller har en løsning gennem f.eks. Clever – er installationen typisk inkluderet i prisen.

Der er som udgangspunkt tale om en standardinstallation, som dækker de fleste behov. Her føres kabel, boksen tilsluttes eltavlen, og den monteres det ønskede sted. Der kan dog være merudgifter, f.eks. hvis der skal graves, så det er en god idé at afstemme det med installatøren på forhånd.

Det kræver ingen tilladelse at få en ladeboks sat op, men der kan være ventetid – afhængigt af hvilken løsning du vælger.

Serviceaftale på ladeboksen

Som med al anden elektronik kan en ladeboks gå i stykker eller blive ramt af tekniske fejl. Derfor tilbyder mange udbydere et service- og refusionsabonnement, hvor du både får elafgiften refunderet og en serviceaftale på boksen. Skulle den gå i stykker, får du den repareret eller udskiftet – og det er en klar fordel, når du er afhængig af den til daglig opladning.

Generelt holder en ladeboks i mange år. Ved almindelig brug kan du forvente en levetid på mindst 10 år. Så selvom det kan føles som en stor investering her og nu, er det ikke en enhed, du skal regne med at udskifte foreløbigt.

Oplad elbilen, når strømmen er billigst

De fleste elbiler og ladebokse understøtter planlagt opladning, så du kan lade, når strømmen er billigst. Flere udbydere tilbyder også intelligent opladning via en app, som automatisk planlægger opladningen ud fra elpriser og dit kørselsbehov.

Alternativt kan du selv styre, hvornår opladningen skal begynde – enten manuelt, når strømmen er billig, eller ved at sætte et fast tidspunkt, så bilen lader i nattetimerne.

Hvilken ladeløsning passer dig?

Der findes mange forskellige udbydere på markedet, og den rette ladeløsning afhænger af, om du kan få hjemmelader – og hvor meget du kører til daglig.

I Ladeguiden har vi sammenlignet løsningerne og set på, hvad der bedst kan betale sig. Så kan du nemt få overblik og finde den løsning, der passer til dine behov.

Se hele ladeguiden her

Se alle vores brugte elbiler

Elbiler
Se alle vores brugte biler
Brugte biler