Familie Opladning XC40 4

Opladning af elbil

Hvilken muligheder har du for opladning af din elbil?

Den Store Ladeguide 2025 giver dig et klart overblik over ladeløsninger til elbiler. Vi gennemgår de forskellige muligheder, hvad de koster, og hvad du skal være opmærksom på – også hvis du kører plug-in hybrid.

Har du spørgsmål, står vi selvfølgelig klar med råd og vejledning.

Kontakt os

Alt om opladning af elbil

Den store ladeguide 2025

- Bliv klogere på, hvilken ladeløsning du skal vælge til din elbil

Er det tid til at skifte bilen ud med en elbil? Så er du bestemt ikke alene! Salget af elbiler stiger år for år, og når man skifter brændstofbilen ud med en elektrisk, skal du nu lige pludselig til at forholde dig til opladning. 

Overvejer du en elbil, eller har du allerede købt en, så har du nok opdaget, at der er utrolig mange måder at lade og betale for strømmen på. Du kan eje eller leje ladeboksen, betale for et abonnement eller bare selv betale den rene strømpris. 

Mulighederne er mange, og derfor har vi lavet både en video- og skriftlig guide for at give dig et indblik i, hvilke faktorer som afgør, hvilken løsning der er den bedste og billigste for dig.

VIDEO: Bilguiden giver dig indblik i, hvornår en elbil kan betale sig for dig.

Hvad er dit behov

Sådan vælger du den rette ladeløsning til elbilen?

Når du skal finde den bedste ladeløsning til din elbil, er der fire centrale spørgsmål, du bør have styr på:

  • Hvor mange kilometer kører du om året?
  • Hvad betaler du pr. kWh?
  • Hvor langt kører din elbil pr. kWh?
  • Hvor ofte har du behov for at lade ved offentlige ladestandere?

I denne guide ser vi nærmere på dine muligheder for opladning derhjemme og på farten – og vi afslutter med nogle vejledende regneeksempler.

Bemærk, at de viste priser er fra februar 2025 og kan være ændret siden.

Bilguiden udgav i juli 2023 en videoguide med konkrete eksempler på, hvad opladning af elbil kan koste. Selvom videoen ikke er helt ny, er indholdet stadig aktuelt for de fleste elbilister. Den skriftlige guide nedenfor bliver løbende opdateret – senest i april 2025.

Hvad er dine muligheder for opladning

 

Familie Ladestander

Offentlig ladestandere

Offentlige ladestandere giver dig mulighed for at oplade elbilen, mens du er på farten. De er som regel kraftigere end en privat ladeboks og findes typisk ved ladestationer, tankstationer og større parkeringspladser.

Her kan du lade med alt fra 11 kW til helt op mod 400 kW på de kraftigste lynladere.

 

Familie Opladning XC40 Ved Hus

Ladeboks hjemme

Når du lader elbilen derhjemme, sker det typisk via en fastmonteret ladeboks. Den kan enten lejes som en del af en abonnementsløsning eller købes og installeres privat.

Hjemmeladning foregår som regel med en effekt på 11 kW, hvilket passer godt til daglig opladning over natten.

Kan jeg oplade elbilen i en almindelig stikkontakt?

Ja, det kan du – men kun som en nødløsning. En såkaldt nødlader eller "mormorlader" kan tilsluttes en almindelig stikkontakt, men den følger sjældent med bilen og skal som regel tilkøbes.

Opladningen går meget langsomt, og det anbefales generelt ikke at belaste en almindelig stikkontakt i så lang tid ad gangen.

Som midlertidig løsning i en nødsituation kan det dog være en mulighed.

Familie Ladestander 2

Offentligt ladenetværk

Offentlige ladestandere – opladning, når du er på farten...

Det offentlige ladenetværk giver dig mulighed for at oplade elbilen, mens du er på farten. Standere findes ofte ved steder, du alligevel besøger i hverdagen – f.eks.:

  • Supermarkeder og parkeringspladser
  • Tankstationer
  • Dedikerede ladestationer

De offentlige ladestandere er som regel hurtig- eller lynladere med en effekt på 50 til 400 kW, hvilket gør opladningen langt hurtigere end derhjemme.

Flere udbydere tilbyder abonnementsløsninger, som giver lavere kWh-pris. Hvis du kun bruger netværket lejlighedsvis, kan du også vælge at betale den gældende standerpris ved opladning.

 

Familie Opladning XC40

Offentligt ladenetværk

.. eller til dig, der bor i lejlighed

Bor du i lejlighed – eller har du ikke mulighed for at få installeret en ladestander derhjemme – er det offentlige ladenetværk en oplagt løsning.

Der findes mange udbydere både i Danmark og i udlandet. Blandt de største er Clever, Ionity, Spirii og E.ON. Flere af dem tilbyder abonnementer, hvor du enten får rabat på prisen pr. kWh eller kan lade frit for et fast månedligt beløb.

Hvis du forventer at lade ofte ude, kan et fast abonnement – som f.eks. det Clever tilbyder – være en økonomisk fordel.

Fordele og ulemper ved offentlige ladestandere

Fordele:

  • Du kan oplade, mens du er på farten – f.eks. under indkøb eller andre ærinder – så bilen er klar, når du er det.
  • Mulighed for at kombinere med et abonnement, der også dækker hjemmeladning og giver lavere kWh-pris både ude og hjemme.
  • Gør det muligt at have elbil, selvom du ikke har mulighed for egen ladestander.

Ulemper:

  • Uden abonnement kan det være en dyr løsning – især ved tankstationer og hurtigladere.
  • Risiko for ventetid ved populære ladestandere.
  • Ladeeffekten kan blive halveret, hvis standeren deles med en anden elbil.
Familie Opladning XC40 Ved Hus (4)

Opladning derhjemme

Opladning med ladeboks i hjemmet

Når du vælger elbil, er det en klar fordel at kunne oplade derhjemme. Det kræver en ladeboks – og ikke bare en mormorlader, som kun bør bruges i nødstilfælde. En fast ladeboks er både hurtigere, mere sikker og langt mere praktisk i hverdagen.

Boksen skal installeres af en autoriseret elinstallatør og tilsluttes med 3x16 ampere, hvilket giver en ladeeffekt på op til 11 kW. Det betyder, at du kan få bilen ladet op natten over – og være klar næste morgen.

Nogle elbiler understøtter endda 22 kW opladning, men det kræver 32 ampere. Det har de færreste husstande som standard. En opgradering af både elnet og installationer kan være bekostelig og giver sjældent nok ekstra ladehastighed til at være pengene værd.

Derfor er 11 kW den mest udbredte og fornuftige løsning til opladning i hjemmet.

Fordele og ulemper ved ladeboks derhjemme

Fordele:

  • Kan oplade om natten eller andre tidspunkter, når du er hjemme, så bilen er fuldt opladt, når du skal bruge den
  • Lader hurtigere end mormorladeren

Ulemper:

  • Det koster omkring 10.000 kr. at få en ladeboks og få den installeret 

HVOR LANG TID TAGER DET?

For at finde ud af, hvor lang tid det tager at oplade elbilen, kan du dele batteriets kapacitet (angivet i kWh) med den ladeeffekt (i kW), du har adgang til.

Har bilen f.eks. et batteri på 87 kWh, og du lader hjemme med 11 kW, tager det omkring 8 timer at lade helt op.

Bruger du derimod en lynlader med en effekt på 150 kW – og bilen understøtter det – vil opladningen i teorien kunne klares på ca. 35 minutter. I praksis vil faktorer som batteritemperatur og effekttab dog typisk forlænge ladetiden en smule.

Familie Opladning XC40 1

HVILKEN LADEBOKS?

Skal man eje eller leje ladeboksen?

Når du skal have installeret en ladeboks til din elbil, kan du vælge mellem at leje eller eje den. Flere udbydere som Clever, Norlys, OK og E.ON tilbyder begge løsninger.

  • Lejer du ladeboksen, er installationsomkostningerne typisk lavere, men du betaler i stedet en fast månedlig leje som en del af dit abonnement. Her er service og eventuel refusion for elforbrug ofte inkluderet i aftalen.
  • Ejer du boksen, betaler du som regel mere op front, fordi du selv står for udgiften til boksen og installationen. Til gengæld er den månedlige udgift til service og refusion lavere – hvis du vælger at tilkøbe det.

Du har også mulighed for at købe boksen uafhængigt af udbydere og selv finde en autoriseret elektriker til installationen. I så fald bør du overveje, om du ønsker et separat refusionsabonnement, som kan give dig penge tilbage for den strøm, du bruger til opladning.

Herunder kan du læse mere om, hvad et service- og refusionsabonnement indebærer – og hvilke fordele det kan give dig.

EJE: Fordele og ulemper

Fordele:
- Du har fuld råderet over ladeboksen
- Du kan tage den med dig, hvis du flytter - eller sælge den videre
- Du kan undgå et mdl. abonnement/serviceaftale
- Hvis du fravælger et abonnement, kan du købe en ladeboks efter eget valg og ønsket design

Ulemper:
- Du har ingen serviceaftale og hæfter dermed selv for evt. fejl/mangler
- Du skal betale et større opstartsbeløb for anskaffelse og installation af ladeboksen

LEJE: Fordele og ulemper

Fordele:
- Du slipper billigere i oprettelse
- Du får refunderet elafgiften på strøm til elbilen
- Mdl. abonnement/serviceaftale inkluderer fuld garanti på ladeboksen
- Mulighed for billigere abonnement ved tilvalg af elaftale

Ulemper:
- Du får en månedlig udgift til abonnement/serviceaftale
- Du skal sende ladeboksen retur ved opsigelse

Familie Opladning XC40 3

Valg af ladeboks

Abonnement og serviceaftale

Vælger du en ladeboks med abonnement, så er den altoverskyggende fordel muligheden for refusion. Gennem abonnementet får du nemlig mulighed for at få refunderet elafgiften på 89,5 øre/kWh (pris pr. 1. januar 2025). Du skal ikke køre mange km hver måned, før udgiften til abonnementet er tjent hjem. Det kan du se i vores kommende regneeksempler. 

Derudover følger der som regel en serviceaftale med, så du er sikret, hvis der skulle nedbrud på ladeboksen.

Har du solceller eller elopvarmet hus i form af fx varmepumpe, opnår du i forvejen refusion, og så vil et abonnement ikke kunne lade sig gøre.

Ladeabonnement: Fordele og ulemper

Fordele:

  • Du får refunderet elafgiften på al strøm, der bruges til opladning af elbilen derhjemme.
  • Du er dækket af en serviceaftale, som sikrer driftssikkerhed og hurtig hjælp ved fejl eller nedbrud.
  • Flere udbydere tilbyder også rabat på opladning ved deres offentlige ladestandere som en del af abonnementet.

Ulemper:

  • Du betaler en fast månedlig abonnementsudgift, uanset hvor meget du lader.
  • Bor du i et elopvarmet hus og modtager i forvejen refusion af elafgiften, vil et refusionsabonnement ofte ikke kunne betale sig
Familie Opladning XC40 5

Elafgift og refusion

Hvad betyder afgiftsrefusion?

For at fremme salget af elbiler i Danmark har Folketinget indført en refusionsordning, der gælder foreløbigt frem til 2030. Ordningen giver mulighed for at få elafgiften tilbage for den strøm, du bruger til at lade din elbil derhjemme.

Men der er visse betingelser: Du må ikke have solceller, og din bolig må ikke være elopvarmet. I de tilfælde får du nemlig allerede reduceret elafgift og er derfor ikke berettiget til yderligere refusion. Det betyder samtidig, at du kan spare udgiften til et refusionsabonnement.

Afgiften, der refunderes, er sat til 89,5 øre/kWh inkl. moms (gældende fra 1. januar 2025). Beløbet kan dog ændre sig over tid, da satsen justeres politisk.

Refusionsordningen administreres typisk af ladeudbydere, som sørger for opgørelse og udbetaling, hvis du har en serviceaftale. Se her, hvordan elafgiften ser ud de kommende år

Familie Opladning XC40 1

Refusionsabonnement

Fordele med elaftale

Hvis du har både elaftale og refusionsabonnement hos den samme udbyder, får du refusion af elafgiften inklusive moms. Det giver dig en højere besparelse. Har du derimod din elaftale hos en anden leverandør, får du kun refusion eksklusive moms, hvilket betyder, at satsen falder til 71,6 øre/kWh – en forskel på cirka 18 øre pr. kWh.

Nogle udbydere, der ikke tilbyder elaftaler, tilbyder i stedet et refusionsabonnement med et såkaldt fradrag svarende til abonnementets pris. Det betyder f.eks., at hvis du betaler 70 kr./mdr. i abonnement, vil du få refusion svarende til 840 kr. om året – svarende til de første ca. 871 kWh/år med fuld momsrefusion.

Kort sagt: Der kan være en økonomisk fordel i at samle både strøm og refusion ét sted – især hvis du lader meget derhjemme.

Familie Opladning XC40 Mand

Rækkevidde og kwh

Forbrugstal på elbilen - hvad kører den egentlig pr kWh?

Måske har du allerede en idé om, hvor langt din elbil kører på én kilowatt-time (kWh). Det officielle forbrugstal kan dog variere betydeligt afhængigt af årstid, kørselsmønster og temperatur. Ifølge en omfattende test fra norske NAF (svarende til FDM i Danmark) kan rækkevidden om vinteren være 10–40 % lavere end de opgivne tal.

I testen kørte en Renault Megane E-Tech Electric (60 kWh) ca. 5,38 km/kWh under vinterforhold, mens en Kia EV6 RWD Long Range præsterede 5,6 km/kWh om vinteren og 6,7 km/kWh om sommeren.

For at gøre det nemt og sammenligneligt i denne guide, arbejder vi med en konservativ tommelfingerregel på 5 km/kWh som gennemsnitligt årsforbrug. Det vigtigste er, at vi anvender det samme beregningsgrundlag på tværs af ladeløsninger, så du får et retvisende sammenligningsgrundlag.

Clever Hurtiglader

Danmarks største LADENETVÆRK

Ladeløsning hos Clever

Clever har Danmarks største netværk af ladepunkter og tilbyder Clever One, hvor du kan oplade både hjemme og på farten til en fast månedlig pris – samt et evt. energitillæg.

Energitillægget aktiveres kun, hvis den gennemsnitlige elspotpris overstiger 0,89 kr./kWh. Tillægget beregnes som:

  • (Spotpris – 0,89 kr.) × dit kWh-forbrug (siden marts 2023 har tillægget ikke været aktuelt.)

Elkunder hos Clever Power får refusion automatisk og slipper for at håndtere det via et andet elselskab.

Har du en anden elleverandør, får du refusion ud fra gennemsnitsprisen kl. 24–06 – hvilket betyder, at det kan blive dyrere, hvis du lader på andre tidspunkter.

Hvad betaler du egentlig per kWh?

Der bliver talt meget om elpriser i øjeblikket – og med god grund. Hvis du ikke har en fastprisaftale, kan du følge spotprisen på strøm via en række apps. Det er især relevant, når du lader en elbil, da én opladning typisk svarer til flere dages – og for nogle – ugers elforbrug i en almindelig husstand.

Mange vælger at lade om natten, hvor strømmen ofte er billigst. De fleste ladebokse har en tilhørende app, som gør det muligt at tidsindstille opladningen til de billigste timer i døgnet.

Din samlede pris pr. kWh består ikke kun af spotprisen, men også af elafgift, moms og nettariffer til dit lokale netselskab. Spotprisen varierer desuden, alt efter om du bor øst eller vest for Storebælt, og transportomkostningen (nettariffen) kan være højere i bestemte tidsrum – kaldet spidslast.

I de kommende eksempler tager vi udgangspunkt i en elspotpris på 0,89 kr./kWh inkl. moms. Priserne er fra februar 2025 og kan være ændret siden.

Hvilken løsning passer til dig?

I en tid, hvor elpriserne varierer markant – både fra dag til dag og fra time til time – kan det være svært at fastsætte en præcis pris for, hvad det koster at køre elbil over en længere periode, f.eks. fem år.

De følgende regneeksempler skal derfor ses som en måde at sammenligne forskellige opladningsløsninger på ens vilkår – IKKE som en nøjagtig beregning af dine faktiske omkostninger. Priserne påvirkes nemlig både af elspotprisen og af de lokale tariffer, som afhænger af, hvor i landet du bor, og hvilket netselskab du er tilknyttet.

Af den grund har vi valgt at tage udgangspunkt i et gennemsnit af elspotprisen på 0,89 kr./kWh inkl. moms. Prisen er baseret på natopladning, hvor strømmen typisk er billigst.

 

Som det fremgår af tabellen ovenfor, kan det i langt de fleste tilfælde betale sig at vælge mindst et refusionsabonnement. Allerede ved få opladninger om måneden vil du typisk have dækket abonnementsudgiften gennem besparelsen på elafgiften.

Hvis du primært lader derhjemme, er det ofte billigst på sigt at eje ladeboksen og kombinere det med et refusionsabonnement. Til gengæld er leje en billigere løsning ved opstart, fordi du undgår den højere etableringspris. Ulempen er, at du ikke ejer boksen og skal returnere den, hvis du opsiger aftalen.

Ejer du boksen, beholder du den også, hvis du flytter – og kan tage den med til et nyt hjem eller sælge den videre. Uanset om du vælger at eje eller leje, følger der typisk en serviceaftale med, som dækker tekniske fejl og nedbrud i hele abonnementsperioden.

Hvad hvis jeg kører mindre eller mere?

Prisforskellen mellem de forskellige ladeløsninger ændrer sig kun lidt, uanset om du kører 10.000 eller 35.000 km om året. Selvom de samlede udgifter naturligvis stiger med dit kørselsbehov, vil forskellen mellem løsningerne forblive nogenlunde den samme som i eksemplet med 25.000 km årligt.

Kører du derimod meget og ofte er afhængig af at lade ude, vil Clever med fri adgang til offentlige ladestandere typisk være en mere fordelagtig løsning i længden.

Hvornår kan Clever betale sig?

For at Clever skal være den billigste løsning ved udelukkende hjemmeopladning, skal du som udgangspunkt køre mere end 35.000-40.000 kilometer årligt. Har du et lavere kørselsbehov, vil andre løsninger typisk være mere økonomiske over en femårig periode.

Regnestykket ændrer sig dog markant, hvis du ofte benytter offentlige ladestandere – her kan Clever hurtigt blive en mere fordelagtig løsning (se næste tabel).

Med eller uden elaftale?

Hos fx Norlys kan du godt vælge en ladeboks med tilhørende opladningsabonnement uden at tegne deres elaftale. I vores beregninger er disse løsninger dog ikke medtaget, da de – set over en periode på fem år – typisk er markant dyrere.

Vores vurdering er derfor, at det sjældent kan betale sig at fravælge elselskabets elaftale, selv hvis du finder en billigere løsning uden spottillæg. Med elaftalen opnår du nemlig også den fulde refusion af elafgiften – en vigtig besparelse over tid.

Husk, at de fleste elselskaber lægger et tillæg oven i spotprisen, og at dette varierer fra udbyder til udbyder. Få et overblik her.

Hos Clever kan det bedre betale sig at vælge dem som din elleverandør. Hvis du i stedet har en anden elselskab, skal du være opmærksom på, at tilbagebetalingen for dit strømforbrug på ladeboksen bliver beregnet ud fra et gennemsnit af elprisen mellem kl. 24 og 06 – uanset hvornår du faktisk har ladet.

Det betyder, at hvis du lader på dyrere tidspunkter uden for dette interval, vil du muligvis få refunderet mindre, end du reelt har betalt for strømmen.

Hvad med kampagnetilbud?

Hold øje med kampagnetilbud – de kan nemlig have stor indflydelse på, hvad en ladeløsning reelt koster dig. Flere udbydere tilbyder i perioder rabat på både installation og oprettelse, særligt hvis du samtidig vælger deres elaftale. Det betyder, at du nogle gange kan komme i gang med en komplet ladeløsning inkl. opsætning og leje af ladeboks for så lidt som 800-1.000 kr. i opstartsbetaling.

Hvilken forskel gør offentlig opladning?

En af de mest stillede spørgsmål er, om og hvornår Clevers abonnementsløsning kan svare sig – især fordi det på overfladen ser dyrere ud end andre løsninger. Svaret afhænger i høj grad af, hvor ofte du bruger offentlige ladestandere.

I regneeksemplet herover er der taget udgangspunkt i et årligt kørselsbehov på 25.000 km, svarende til ca. 5.000 kWh. Her antager vi, at 30 % af strømmen oplades via offentlige lynladere til 3,25 kr./kWh. Prisen kan dog i praksis være endnu højere afhængigt af tidspunktet på døgnet.

Som tallene viser, er OK (tæt fulgt af Norlys) den billigste løsning ved 30 % offentlig opladning – i hvert fald det første år. Over fem år bliver et refusionsabonnement typisk billigere, fordi den faste abonnementsudgift er lavere.

Men har du højere ladeudgifter på farten, kører længere årligt eller bruger offentlige ladestandere mere end 30 % af tiden, kan Clever hurtigt blive den mest økonomiske løsning.