Renault Megane E Tech 2022 1600 53

Renault Megane 
får masser af ros

BILGUIDEN - Vi elsker biler

Test og anmeldelse - Renault Megane Electric

VIDEO: Bilguiden gennemgår Renault Megane Electric

Op til 468 km rækkevidde

Renault Megane E-Tech Electric fås med én drivlinje: en 220 hk elmotor (300 Nm) kombineret med et 60 kWh batteri. Den nye motor vejer blot 145 kg og er 10 % lettere end den, der tidligere blev brugt i Renault Zoe. Batteripakken er kun 11 cm høj og har en ny kemisk sammensætning, som giver 20 % højere energitæthed. Den vejer kun 395 kg, og bilens totalvægt er 1.624 kg – markant lavere end mange konkurrenter i klassen.

Rækkevidden er op til 468 km (WLTP), og du kan oplade fra 10-80 % på ca. 30 minutter med en DC-lynlader (op til 130 kW). Til hjemmeladning understøtter bilen op til 22 kW AC, så du kan lade fuldt op på ca. 3 timer og 15 minutter med en trefaset boks.

Alle versioner har en avanceret varmepumpe, der både kan udnytte varme fra batteri og motor, og automatisk forvarmer batteriet via Google Maps-navigation, så du altid ankommer optimalt til ladestationen – selv i frostvejr.

Renault Megane Electric Bag

Smart design og skarpe baglinjer på Megane Electrics bagende. Foto: Bilguiden

Fremragende køreegenskaber

Renault Megane E-Tech Electric får stor ros for sin lydløse og komfortable køreoplevelse – og den opleves endda sportslig takket være det lave tyngdepunkt. Accelerationen fra 0-100 km/t klares på 7,4 sekunder, og bilen har forhjulstræk samt en tophastighed på 160 km/t.

Noget af stilheden skyldes Renaults patenterede Cocoon-teknologi, hvor et særligt lydabsorberende skum i bilens bund effektivt reducerer vejstøj. Skummet er lettere end traditionelt materiale og bidrager samtidig til bilens lave vægt og gode effektivitet.

Megane Electric er desuden praktisk i hverdagen – den må trække op til 900 kg, hvilket gør den velegnet til fx en mindre trailer eller cykelholder med elcykler.

Bilguiden Meganeelectric.00 21 30 13.Still005

Renault Megane E-Tech Electric har et lavt tyngdepunkt takket være sin højde på 1,5 meter og batteriet placeret i bunden – til gavn for køreegenskaberne. Foto: Bilguiden

Hurtigt og responsivt Google infotainmentsystem

Den nye Renault Megane E-Tech Electric skiller sig særligt ud bag rattet, hvor to elegante 12” skærme udgør førerdisplay og multimediesystem. Det lynhurtige infotainmentsystem er udviklet af Google, baseret på Android og drives af en kraftfuld 4K-processor. Her får du bl.a. Google Maps, Google Assistent, Google Play Apps og elektrisk ruteplanlægning – alt sammen med stemmestyring.

Kabinen er designet med omtanke for miljøet og indeholder genbrugsmaterialer som fx genbrugsplast. I de højere udstyrsniveauer får du stadig mulighed for kunstlæder og en mere eksklusiv finish.

Vælger du topversionen Iconic, får du desuden et avanceret Harman Kardon-lydanlæg, der fuldender oplevelsen i kabinen med kraftfuld og nuanceret lyd.

Bilguiden Meganeelectric.00 13 07 19.Still009

Kabinen er strømlinet med kun én række knapper ved den store og lynhurtige infotainmentskærm. Foto: Bilguiden

ANMELDELSER

Det skriver andre bilanmeldere

Renault Megane E-Tech Electric har fået flere gode anmeldelser af motorjournalister.

 

  • "Renault Mégane E-Tech Electric er en imponerende ny elbil. Ydelse, design, køreegenskaber og brugsværdi er godt afstemt til det danske marked."
    Der gives ikke score
  • "Mange vil drømme om en familiebil som denne - og så er den endda elektrisk. Interiøret er også fantastisk."
  • "Den elektrisk Megane er både mere økonomisk, effektiv og komfortabel end mange af konkurrenterne i segmentet - og så er bilen rigtig sjov at køre i."