Regler For Koersel I Tyskland

Regler for kørsel i Tyskland

Når du kører bil i Tyskland, minder færdselsreglerne meget om de danske, men med visse forbehold.

  • Det er påkrævet, at du enten kører med vinterdæk eller helårsdæk, når der er vintervejr i Tyskland. Det anbefales også, at en eventuel trailer/campingvogn får monteret vinterdæk eller helårsdæk. For at et dæk skal kunne anerkendes til kørsel i vintervejr, kræver det, at der på nyere dæk (produceret efter 1. januar 2018) er et mærke med et bjerg og et snefnug på dækket. På ældre dæk er det dog tilstrækkeligt, at der står M+S på dækket indtil udgangen af september 2024.

    Det er IKKE tilladt at køre med pigdæk i Tyskland. Det er dog tilladt at køre med snekæder, så længe du ikke kører hurtigere end 50 km/t. Nogle steder er det påkrævet, at du kører med vinterdæk, når der er sne. Hvis det er påkrævet at køre med snekæder, vil der blive skiltet med det.

  • Når mørket bryder frem, hvis det er tåget, hvis det regner meget, eller hvis det sner, så er det påbudt, at du tænder for nærlyset på bilen. I en dansk registreret bil, anbefales det, at du altid har nærlyset tændt. Også selvom det er lyst.

  • Det er påkrævet, at du har en advarselstrekant i bilen. Det er ikke påkrævet, men det anbefales også, at du medbringer sikkerhedsveste (gule veste med reflekser) samt en førstehjælps-/forbindingskasse.

  • Flere steder i Tyskland findes der såkaldte miljøzoner. En miljøzone er et område, hvor der stilles krav til din bils brændstofforbrug og udledning af farlige gasarter. Det kan være udledning af CO2, NoX og en masse andre gasser, der er skadelige for helbredet. I disse miljøzoner kræves det, at du klistrer et såkaldt miljømærke i bilens forrude, samt at din bil selvfølgelig lever op til kravene for kørsel i området. Det kan også være områder, hvor det ikke er tilladt at køre i dieselbil, medmindre den har et partikelfilter. De fleste nyere dieselbiler har partikelfilter.

    Du kan se et kort over miljøzoner i Tyskland lige her: Miljøzoner i tyskland

    Du kan købe dit miljømærke hos FDM lige her: Køb miljømærke

  • Ved bykørsel gælder de samme regler som i Danmark. Hastighedsgrænsen er 50 km/t, medmindre andet er anvist ved skiltning.

    Køretøjer

    Motor- og motortrafikvej

    Andre veje (landevej etc.)

    Personbil

    Andre køretøjer op til 3,5 t

    130 km/t*

    100 km/t

    Personbil med trailer

    Varevogn op til 3,5 t med trailer

    Køretøj over 3,5 t og op til 7,5 t

    Bus

    Autocamper op til 3,5 t med trailer

    80 / 100 km/t**

    80 km/t

    Køretøj over 3,5 t med trailer

    Køretøj over 7,5 t

    80 km/t

    (60 km/t ved bebygget område)

    60 km/t

    Motorcykel med trailer

    60 km/t

    60 km/t

     

    * På nogle strækninger på 'Autobahn' (de tyske motorveje) er der ingen fartbegrænsning. Vi anbefaler dog, at du aldrig kører mere end 130 km/t. Skulle du være så uheldig at være involveret i et trafikuheld, hvor du har kørt mere end 130 km/t, så står du til ansvar for at skulle bevise, at uheldet ikke skyldes den øgede hastighed. Derfor kan din hastighed ved kørsel over 130 km/t få betydning for, hvem der bærer ansvaret for uheldet.

    ** Ved skiltning med 100 km/t må du kun køre 100 km/t, hvis din bil har et 'Tempo 100' mærkat på anhænger/trailer.

  • I Tyskland er reglerne for promillegrænse som i Danmark. Hvis føreren af bilen er under 21 år gammel eller har haft sit kørekort i mindre end 2 år, gælder der i stedet en grænse på 0 ‰

  • Der er endnu ikke indført vejafgifter i Tyskland, men der har været snak om, at det måske snart bliver indført.

  • Det er der ja. I nogle delstater kan man i udvalgte byer og områder parkere gratis (eller billigere end andre) med elbiler og plug-in hybrider, hvis man har det blå E-mærke. Det blå E-mærke gælder hele bilens levetid og kan gives til biler, der opfylder nogle særlige krav:

    • Alle elbiler (BEV) og brint/brændselscellebiler (FCEV)

    • Plugin-hybrider, hvis de enten har en elektrisk rækkevidde på 40 km, eller udleder max. 50g CO2 pr. km

    Dog skal vi gøre opmærksomme på, at det alligevel kræver, at du køber det blå E-mærke. Det er ikke nok at du har en elbil, da ovenstående stadig kræver det blå E-mærke. Det kan du enten købe hos FDM eller i flere butikker nær den danske grænse.